Logo Happy Factory

Hoogsensitief, wat nu?

Voor hoogsensitieve mensen is het vaak niet duidelijk of ze nu wel degelijk hoogsensitief zijn, of zich 'aanstellen' zoals hun omgeving wel eens durft beweren. Luisteren naar je gevoelens is dus erg belangrijk. Omdat elke hsp zijn hoogsensitiviteit anders ervaart zijn er geen standaard regels om ermee om te gaan.

Hoogsensitief, wat nu? - Zonsondergang met hartje

Accepteer je gevoelens.

'Zorg goed voor jezelf' is zowat dé basisregel. We leven allemaal zo gejaagd dat we steeds minder tijd hebben om stil te staan bij onszelf. Luisteren naar de signalen van ons eigen lichaam schiet er meestal bij in. We zijn bezig met ons werk, de kinderen, partner, relaties, het huishouden,... Maar we staan niet stil bij wat we zélf voelen en nodig hebben. Zodra je gaat luisteren naar je eigen gevoelens zal je ook beter begrijpen waarom je soms anders reageert.

Vergelijk jezelf nooit met anderen.

80% van de bevolking is niet hoogsensitief. Hooggevoelige mensen hebben dus snel de neiging zich te vergelijken met anderen. Continu proberen te voldoen aan hun verwachtingen (of aan dat wat we dénken dat anderen van ons verwachten) maakt je moe en ongelukkig. Gebruik de energie die je hebt voor jezelf. Wanneer je je ergens 'ongemakkelijk' bij voelt, probeer dan uit te zoeken waar dit aan kan liggen en wat je nodig hebt om je beter te voelen. Dit klinkt misschien makkelijk maar het is een leerproces om stil te staan bij jezelf en te voelen wat je lichaam nodig heeft.

Regelmatig wat me-time.

Voldoende me-time nemen is geen overbodige luxe voor een hsp. Vaak hebben hoogsensitieve mensen niet door dat ze overprikkeld geraken. Om deze prikkels verwerkt te krijgen hebben ze regelmatig rust nodig. Probeer aan te voelen wanneer je rust en ontspanning nodig hebt. Hoe je de me-time inkleed is voor iedereen anders. Zoek een stille ruimte op, sluit even je ogen, ga een korte wandeling maken, luister naar rustige muziek, mediteer, doe een dutje,... wat jou helpt. Op tijd me-time is onontbeerlijk voor vrijwel alle hooggevoelige personen.

Bespreek je gevoeligheid.

Hooggevoelige personen lopen het risico zich snel in de ander te verliezen. Het zijn van nature gevers, en ze kunnen erg moeilijk 'nee' zeggen. Aanvaard je gevoelens, en communiceer waar jij behoefte aan hebt. Ga conflicten niet uit de weg maar blijf trouw aan jezelf. Uiteindelijk zal je omgeving, net zoals jijzelf, leren omgaan met je grenzen en ze respecteren.

Breng structuur in je leven.

Nieuwe situaties zorgen voor extra prikkeling in vergelijking met bekende situaties. Om je evenwicht te bewaren kan je de nieuwe situaties dus beter wat spreiden. Natuurlijk kan een HSP ook genieten van nieuwe uitdagingen en nieuwe situaties (soms zullen ze dit zelfs moeten). Het is echter aan te raden de nieuwe factoren stap voor stap te integreren in je vertrouwde patroon. Na verloop van tijd zal je wennen aan de 'nieuwe situatie' en zal het spanningsniveau dat hierbij hoort afnemen en overgaan naar een 'vertrouwde ' situatie.

Recente blogposts

Waar zou jij graag meer over leren in een volgende blogpost?

Find your happy © 2022 by Happy Factory